Tuomio: Nis­sin­vaa­ran koulun suun­nit­te­li­ja va­hin­gon­kor­vauk­seen van­has­ta suun­nit­te­lu-ura­kas­taan

Mainos: Koillissanomat Digi talvitarjouksena 5 kk nyt vain 38,70 €! Tilaa tästä

Sa­fa­ri­ta­lo­jen op­pail­la tulisi olla hyvät en­sia­pu­tai­dot: Kii­na­lais­tu­ris­tit uusi huo­len­ai­he moot­to­ri­kelk­ka­sa­fa­reil­la

Eki Karjalainen ei pidä erityisten lämmittimien hankkimista hätäpakkauksiin huonona vaihtoehtona.
Eki Karjalainen ei pidä erityisten lämmittimien hankkimista hätäpakkauksiin huonona vaihtoehtona.
Kuva: Jani Väisänen

Yksin Kuusamossa toimii noin 40-50 safariopasta, jotka vievät matkailijoita moottorikelkkasafareille vaikeisiinkin maastoihin. Eräs tällaisia kelkkasafareita myös Venäjälle järjestävä yritys on Ruka Pro Guides, jonka toimitusjohtaja Eki Karjalainen myös kouluttaa erä- ja luonto-oppaita Koillis-Suomen aikuiskoulutuskeskuksessa.

– Kiinalaisten matkailijoiden saapuminen tuo uuden haasteen kelkkasafarien safarioppaille, Karjalainen kertoo ja kuvailee, että kulttuuri on vielä aika vieras Koillismaan oppaille.

Tänä talvena Kuusamoon odotetaan tuhansia kiinalaisia, joilta puuttuu usein ajotaito ja samalla he kohtaavat muitakin aivan vieraita elementtejä.

– Usein kielen ja uusien käsitteiden kanssa on vaikeuksia, myös lumi ja kylmä voivat olla outoja, samoin kuin metsä.

Outouden kasautuessa riippuu yksilöistä miten pintaan luonnollinen pelkoreaktio pääsee. Yksilöllistä on myös kuinka uuden tilanteen tuoma jännitys vaikuttaa toimintaan samoin tuntemattoman mutta voimakkaan kelkan ratissa. Sellaista kulkupeliä viisitoistavuotias saa ajaa, vaikka aikaisempaa ajokokemusta ei olisikaan.

– Jotkut voivat hätääntyä pärisevistä äänistä ja sekoittaa jarrun ja kaasun. Silloin voi tulla onnettomuuksia, kertoo Karjalainen.

Onnettomuuksien varalta safarioppailla tulisi olla toisen tason ensiaputaito ajan tasalla alan normien mukaisesti.

”Turvallisuuden puolesta Kuusamoon on hyvä tulla luottavaisin mielin.

– Taitoja ylläpidetään vähän vaihtelevasti safaritaloista riippuen, mutta meidän oppaita voi pitää erittäin ammattitaitoisina. Turvallisuuden puolesta Kuusamoon on hyvä tulla luottavaisin mielin, Karjalainen kertoo.

Karjalaisen mukaan mukaan toisia moottorikelkkamalleja voi säätää niin, että jos kuskilla ei ole ajokokemusta, voidaan kelkan tehoja pudottaa.

– Moottorikelkalla voi sattua esimerkiksi puihin ajoja, Karjalainen sanoo ja jatkaa, että hänen kohdalleen on sattunut esimerkiksi tilanne, jossa kelkalla ajanut matkailija oli satuttanut rintakehänsä. Matkailija saatiin maastosta turvallisesti pois, vakavammilta onnettomuuksilta on vältytty.