Suomea vaivaa en­nen­ko­ke­ma­ton pula uusista pol­ku­pyö­ris­tä – Pol­ku­pyö­rä­buu­mi ja käy­tet­ty­jen autojen kiivas menekki ovat osa samaa ko­ro­na­il­miö­tä

Sekä Suomessa että globaalisti on meneillään pyöräilybuumi. Suomessa – ja maailmassa – on pulaa uusista polkupyöristä. Kauppiaiden varastoissa on vielä tavaraa, mutta uusien pyörien saaminen valmistajilta maahan on tällä hetkellä hankalaa. Sen sijaan käytettyjä pyöriä on vertaiskaupassa tarjolla runsaasti.
Sekä Suomessa että globaalisti on meneillään pyöräilybuumi. Suomessa – ja maailmassa – on pulaa uusista polkupyöristä. Kauppiaiden varastoissa on vielä tavaraa, mutta uusien pyörien saaminen valmistajilta maahan on tällä hetkellä hankalaa. Sen sijaan käytettyjä pyöriä on vertaiskaupassa tarjolla runsaasti.
Kuva: Pirjo Natunen

Suomessa – ja maailmassa – on pulaa uusista polkupyöristä. Kauppiaiden varastoissa on vielä tavaraa, mutta uusien pyörien saaminen valmistajilta maahan on tällä hetkellä hankalaa. Sen sijaan käytettyjä pyöriä on vertaiskaupassa tarjolla runsaasti. Sekä Suomessa että globaalisti on meneillään pyöräilybuumi, Tori.fi -tiedotteessa kerrotaan.

Yhdysvalloissa uusien polkupyörien menekki on paikoin noussut jopa kuusinkertaiseksi viime vuodesta. Suomessa nousu on paikoin noin 50 prosenttia. Suomen suurimmasta polkupyöräkaupasta Tori.fi:stä pyöriä on ostettu 36 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Toukokuun loppuun mennessä yhteensä noin 72 000 pyörää. Rahaa ihmiset tienasivat polkupyörillä Tori.fi:ssä toukokuun loppuun mennessä yli 8 575 000 euroa. Pyöräilybuumi on osa samaa korona-ajan massailmiötä, jonka vuoksi myös käytettyjen autojen kauppa on erittäin vilkasta.

Suomessa vallitsee ennennäkemätön tilanne: maassa on pulaa uusista polkupyöristä. Osalla pyöräkauppiaista on vielä tavaraa varastossa, mutta lisää pyöriä Suomeen on tällä hetkellä hankalaa saada. Uusien polkupyörien menekki on tänä keväänä ollut Suomessa monin paikoin noin 50 prosenttia vilkkaampaa kuin vuosi sitten.

Villitys koskee myös käytettyjä polkupyöriä. Suomen suurimmasta polkupyöräkaupasta Tori.fi:stä ostettiin tänä vuonna tammikuun alun ja toukokuun lopun välisenä aikana pyöriä 36 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Se tarkoittaa noin 72 000 pyörää. Pyöriä etsittiin peräti 56 prosenttia useammin kuin viime vuonna. Rahaa käytetyillä pyörillä oli toukokuun loppuun tultaessa ansaittu 44 prosenttia vuodentakaista enemmän, yhteensä yli 8 575 000 euroa.

Merkittävä eroavaisuus uusien pyörien ja käytettyjen pyörien kaupan välillä on se, että käytetyn tavaran kaupassa pyöriä edelleen piisaa rutkasti. Pyöräilmoituksia on ladattu tänä vuonna Tori.fi:hin toistaiseksi 25 prosenttia runsaammin kuin viime vuonna, Tori.fi -tiedotteessa kerrotaan.

– Ihmiset polkevat kuin virusta karkuun. Toukokuussa Tori.fi:n polkupyöräkaupassa vierailtiin 80 prosenttia useammin kuin viime vuoden toukokuussa. Se on valtava nousu. Suurin syy pyöräbuumiin on koronakriisi, joka on saanut suomalaiset ulkoilemaan ja tuonut mukanaan tarpeen käyttää yksityisiä liikennevälineitä. Kun yli 70 prosenttia suomalaisista asuu kaupungeissa, joissa etäisyydet ovat lyhyehköjä, polkupyörä on ratkaisu monelle, Tori.fi:n vertaiskauppatuntija Laura Kuusela kertoo.

– Vertaiskaupassa polkupyörämenekkiin tietysti vaikuttavat uuden tavaran saatavuusongelmat. Ne ovat seurausta siitä, että polkupyörävalmistajilla on niukkuutta osista. Iso osuus polkupyörien osista tuotetaan Kauko-Idässä, jossa tehtaat seisoivat kevättalvella jopa pari kuukautta. Kun samaan aikaan esimerkiksi Yhdysvalloissa uusien pyörien menekki on noussut paikoin jopa kuusinkertaiseksi viime vuodesta, lopputuloksena on globaali pula uusista pyöristä, Kuusela jatkaa.

Tori.fi:ssä viime vuonna käyty käytettyjen polkupyörien kauppa säästi ympäristöä 3 000 tonnilta hiilidioksidipäästöjä. Siis jos pyörät olisi hankittu uusina, niiden valmistamisesta olisi aiheutunut tuo määrä päästöjä.

Polkupyöräkaupan huippu on tavanomaisestikin Suomessa keväällä. Yleensä se kuitenkin alkaa taittua toukokuussa. Nyt buumin mittaluokka on historiallinen ja buumi on kestänyt kesäkuuhun asti.

Polkupyörien ennennäkemätön menekki on yksi ilmentymä isosta korona-ajan ilmiöstä. Ihmiset karttavat julkista liikennettä ja suosivat yksityisiä liikkumismuotoja. Tori.fi:n huhtikuun lopussa tekemästä kyselytutkimuksesta selvisi, että joka kolmas suomalainen aikoo koronakriisin jälkeenkin matkustaa joukkoliikenteellä vähemmän kuin ennen pandemiaa.

Sama näkyy myös käytettyjen autojen menekissä. Uusien autojen kauppa on suurissa vaikeuksissa, mutta vertaiskaupassa autot liikkuvat jopa ennätystahdilla. Tori.fi:n autokaupassa kuluva vuosi on kokonaisuutena ollut ennätyksellisen vilkas. Vuorokausikohtainen kävijämääräkeskiarvo on kasvanut 22 prosenttia viime vuodesta. Se on nyt liki 30 000 yksittäistä kävijää per vuorokausi.

– Rajoituksia on alettu Suomessa purkaa, kauppoja availla ja etätöitä vähentää. Samalla kuitenkin virusvaara tunnistetaan edelleen. Osassa työpaikoissa saa esimerkiksi mennä jo toimistolle, jos ei tee sitä joukkoliikennevälineillä. Tällainen tilanne luo uudenlaista kysyntää, Kuusela toteaa.

Käytettyjen polkupyörien ja autojen iso etu uusiin verrattuna on tietysti moninverroin matalampi hinta. Se laskee paitsi kulutuskynnystä myös vähentää painetta jälleenmyyntiarvoa kohtaan. Mikä taas rohkaisee väliaikaisuusajatteluun. Moni kun kokee tämänhetkisen tilanteen enemmänkin ohimeneväksi kuin pysyväksi.

– Nyt on tarvetta menopelille, jolla pääsee yksityisesti ja kätevästi paikasta toiseen. Jokusen kympin polkupyörä tai satunnaisen satasen henkilöauto on helppo ratkaisu siihen tarpeeseen, Kuusela sanoo.

Polkupyörät on yksi niistä tuoteryhmistä, joiden vilkkaus on tänä keväänä vienyt vertaiskaupan suosion aivan uuteen kerrokseen. Tori.fi:n kävijämäärät, käyntimäärät, kauppojen lukumäärä sekä ilmoitusten lukumäärä ovat olleet historiallisella. tasolla.

– Tori.fi palveli kuukaudessa joukkoa, joka vastaa puolikasta maan väestöstä. 2,75 miljoonaa yksittäistä käyttäjää kuukauden aikana on huimaava ennätys. Rikoimme toukokuussa myös puolen miljoonan kaupan rajan, mikä on järisyttävä etappi. Palvelua on käytetty tänä vuonna peräti 30 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019 vastaavaan hetkeen mennessä, Kuusela päättää.