Tä­kä­läi­nen ruoka maistuu muual­la­kin - Kuu­sa­mon Juusto tähtää etelän mark­ki­noil­le

-
Kuva: Mikko Halvari

Maanantain Koillissanomissa oli juttu Kuusamon Juustosta. Niin sanotussa kainalojutussa kerrottiin, että Kuusamon Juuston brändi on vielä Etelä-Suomessa tuntematon ja siksi yritys aikoo panostaa tänä ja ensi vuonna voimakkaasti brändimainontaan. Tämä tuntemattomuus on kait tutkittu asia, mutta itsellä on toisenlaiset käsitykset kuusamolaisen juuston tunnettavuudesta. Monet etelässä asuvat ystäväni tietävät Kuusamosta vain kaksi asiaa, toinen on Ruka ja toinen Kuusamon Juuston poikkeuksellisen maukkaat juustot.

Brändin rakentaminen on helppo aloittaa, kun tuote on kunnossa. Eräs Espoossa asuva tuttavani kertoi ostaneensa sikäläisestä juustokaupasta aivan summan mutikassa Kuusamon Juuston Mustaleimaa. Hän oli ollut niin innoissaan sen ainutlaatuisen hyvästä mausta, että oli jopa soittanut Kuusamon Juustolle ja kehunut tuotteen maasta taivaaseen. Olivat kuulemma olleet mielissään.

– Mustaleima on voimakkaan makuinen mutta samalla raikas. Siitä syödessä tulee oikein hyvä mieli.

Eräs toinen hyvä ruuanlaittaja (Etelä-Suomesta hänkin) kertoi olevansa hyvin varovainen suosittelemaan kenelläkään omasta mielestään hyviä tuotteita. Kuusamolaiset juustot ovat kuitenkin hänen mielestään sellaisia, jotka eivät petä koskaan ja ne sopivat hänen mukaansa täydellisesti suomalaiseen makuun.

On erittäin hyvä asia, että kuusamolaiset juustontekijät ovat huomanneet markkinaraon ja ryhtyneet tekemään brändistä tunnettua myös Etelä-Suomessa. Olen aivan varma, että jos jotakin korona on meille opettanut, niin kotimaisen ruuan arvostamista. Kotimaisesta raaka-aineesta ja Suomessa valmistettu juusto on vielä kova sana suomalaisten kodeissa ja ruokapöydissä, jos nyt osataan toimia viisaasti.

Tämän päivän ihmiset ovat mukavuuden haluisia ja siihen joukkoon itsekin lukeudun. Normaali kuvio on mennä nettiin ja etsiä sieltä joku mieluinen resepti. Varsin usein tulee päädyttyä jonkin tehtaan tai kaupparyhmittymän sivuille, josta sitten mieluisan reseptin poimii.

Kuusamon Juustolla on Koillissanomien artikkelin mukaan monenlaisia kampanjasuunnitelmia, ja joitakin on jo toteutettukin. Olisiko nyt myös jonkinlainen reseptikilpailu paikallaan? Kilpailun suolana voisivat olla pohjoisen maut ja herkut. Kenties aivan uudella tavalla valmistettuna. Kannattaisiko paikallisten yritysten ja tuottajien ryhtyä tässä yhteistyöhön ja perustaa jopa koillismaalaisten reseptisivujen nettisivut. Voisihan siellä olla jonkun paikallisen ruokablogejakin.

Onhan Kuusamon Juusto jo nyt tehnyt yhteistyötä ainakin Käylän kylällä toimivien tahojen kanssa. Nyt, kun ravintolat ympäri maailmaa ovat suurissa vaikeuksissa, niin yhteistyökumppaneita ja markkinamahdollisuuksia voisi löytyä sieltäkin suunnalta.

Myös ravintoloiden on lähitulevaisuudessa etsittävä uusia toimintatapoja ja konsepteja, jos mielii pysyä pinnalla. Olemme kaikki uuden edessä.