Tilaajille

Aino Kä­mä­räi­sen ko­lum­ni: Jos et maksa tuot­tees­ta, olet itse tuote – somessa ko­ne­op­pi­va alusta pyrkii kou­kut­ta­maan, jotta ra­hoit­ta­ja saa parhaan hyödyn, eet­ti­syy­des­tä tai to­tuu­des­ta piit­taa­mat­ta

Sosiaalinen media valtaa päivittäistä aikaamme enenevissä määrin. Suomalaiset lapset keskimäärin käyttävät reilusti yli suositellun kaksi tuntia vuorokaudessa ruutujensa ääressä. Useimmiten aika kuluu älypuhelimilla. Varsinaista kasvupotentiaalia sosiaalisen median alustat hakevatkin nykyisin yli 60- vuotiaista käyttäjistä.

Sosiaalisen median valtava suosio ja koukuttavuus perustuu aivoissamme syntyvään dopamiinivasteeseen ja riippuvuuden kehittymiseen. Dopamiiniryöppyjen negatiiviset vaikutukset kuten selkeät vieroitusoireet ja alakulo ovat sosiaalisen median käytön pimeitä puolia.