LUITKO JO: Koil­lis­sa­no­mien pää­toi­mit­ta­ja vaihtuu – Jenny Halvari siirtyy Ka­le­vaan

Eduskuntavaalit: Koil­lis­sa­no­mien vaa­li­ko­ne avautui – löydä sinulle sopivin ehdokas

Mainos: Mitä enemmän tiedät sitä helpommin äänestät, tilaa tästä Koillissanomat 2 kk 39,90 euroa

Kuu­sa­mon ter­veys­kes­kuk­sen pu­he­lin- ja päi­vys­tys­apu –pal­ve­lun uudet käy­tän­teet ai­heut­ta­neet epä­tie­toi­suut­ta – ”O­sat­ta­va erot­taa, milloin pitää soittaa mi­hin­kin nu­me­roon”

Kuusamon terveyskeskuksen uuteen puhelin- ja päivystysapu -palveluun siirtyminen on aiheuttanut osalle asiakkaista epätietoisuutta, eikä heillä ole selkeästi tiedossa, minne, missä vaivoissa ja miten otetaan yhteys terveyspalveluihin ja päivystykseen.
Kuusamon terveyskeskuksen uuteen puhelin- ja päivystysapu -palveluun siirtyminen on aiheuttanut osalle asiakkaista epätietoisuutta, eikä heillä ole selkeästi tiedossa, minne, missä vaivoissa ja miten otetaan yhteys terveyspalveluihin ja päivystykseen.
Kuva: Mikko Halvari

Kuusamon terveyskeskuksen uuteen puhelin- ja päivystysapu -palveluun siirtyminen on aiheuttanut osalle asiakkaista epätietoisuutta, eikä heillä ole selkeästi tiedossa, minne, missä vaivoissa ja miten otetaan yhteys terveyspalveluihin ja päivystykseen.

– On osattava erottaa, milloin pitää soittaa mihinkin numeroon, hoitotyön johtaja Marjo Jurmu tarkentaa.

Jurmun mukaan uuteen käytäntöön tottuminen vie oman aikansa sen vuoksi, että Kuusamossa on totuttu iät ja ajat soittamaan tuttuun päivystysnumeroon.

– Uuteen käytäntöön siirtyminen rauhoitti päivystyksen, jonne aiemmin tuli yhteydenottoja ja tiedusteluja asioista, jotka eivät sinne kuuluneet, Jurmu jatkaa.

Kuusamon terveyskeskus julkaisi tiedotteen, jossa on ohjeet uusista käytänteistä ja puhelinnumeroista.

– Kiireetöntä hoitoa vaativien sairastumisten ja pitkäaikaissairauksien hoidossa asiakkaita palvelee arkisin klo 8–15 terveyskeskuksen vastaanotto. Lääkäreiden ja hoitajien ajat voit varata numerosta 040 8608380 ma-to klo 8–15, pe klo 8–14. Tästä numerosta voit tiedustella myös verikokeiden vastaukset ja jatkohoito-ohjeet, tiedotteessa kerrotaan.

Tiedotteen mukaan asiakkaalla on huomioitava, että kiireettömissä asioissa ei ole tarkoituksen mukaista soittaa päivystysapuun vastaanottojen ollessa kiinni, vaan yhteydenotto voi tapahtua vasta seuraavana päivänä vastaanoton aukioloaikana.

Vastaanotossa on käytössä TeleQ- takaisinsoittojärjestelmä. Tänne pitää jättää soittopyyntö puhelimen antamien ohjeiden mukaisesti ja odottaa takaisinsoittoa rauhassa, tiedotteessa kerrotaan. Soittopyyntöön pyritään vastaamaan vielä saman arkipäivän aikana, viimeistään seuraavana arkipäivänä.

– Takaisinsoiton yhteydessä vastaanoton hoitaja tekee asiakkaalle hoidontarpeen arvioinnin selvittääkseen asiakkaan hoitoon pääsyn kiireellisyyden ja antaa tarvittaessa hoito-ohjeet tai varaa ajan lääkärille tai hoitajalle, tiedotteessa kerrotaan.

Tiedotteessa laadittujen ohjeiden mukaan asiakas voi arvioinnissaan hyödyntää myös Omaolo oirearviota osoitteessa omaolo.fi. Omaolosta saa jatkohoito-ohjeet sekä tarvittaessa yhteyden myös hoitajan vastaanotolle.

– Mikäli oirearvio johtaa yhteydenottoon terveyskeskukseen, hoitaja on asiakkaaseen yhteydessä joko puhelimitse tai viestittämällä omaolo- alustan kautta.

Kuusamon terveyskeskuksen päivystys on avoinna vuorokauden ympäri. Päivystykseen voi kiireellistä hoitoa vaativissa tilanteissa tulla joko suoraan tai soittaa Päivystysavun numeroon 116117. Numeroon on tarkoituksenmukaista soittaa silloin kun on äkillisestä sairastumisesta kyse, joka vaatii hoitoa vuorokauden sisällä. Päivystysavusta saa toimintaohjeet tai hoito-ohjeet tilanteeseen, tiedotteessa kerrotaan.

Päivystysavusta ei voi tiedustella pitkäaikaisiin sairauksiin liittyvistä asioista, tai esimerkiksi verikokeiden vastauksia. Se on tarkoitettu vain kiireellistä hoitoa vaativien tautitilojen tai tapaturmien hoitoon hakeutumista varten.

Henkeä uhkaavissa tilanteissa pitää soittaa 112.

Mikäli asiakas puolestaan haluaa tietoa päivystykseen tuodun omaisen voinnista, käytössä on potilastiedustelunumero 040 8608 458. Tästä numerosta tehdään ainoastaan potilastiedustelut, ei ajanvarauksia.

Asiakkaan on huomioitava myös, että päivystyksessä on otettu käyttöön Akseli-ilmoittautuminen, eli asiakkaan tullessa päivystykseen pitää ilmoittautua ensin Akseli- automaattiin, joka on päivystyksen ulko-ovien välittömässä läheisyydessä, tiedotteessa ohjeistetaan.