Kokeilu: Tekoäly otsikoi Koil­lis­sa­no­mien jutut tällä vii­kol­la

Mainos: Tilaa Koillissanomat Digi koko vuodeksi samaan hintaan: 3 kk 35,70 € + 2 kk kaupan päälle, tilaa tästä

Kuu­sa­mon yh­dys­kun­ta­joh­ta­ja Jarkko Tammi arvioi: "Polt­toai­neen viime aikojen no­peal­la hin­nan­nou­sul­la tulee väis­tä­mät­tä olemaan vai­ku­tuk­sia kau­pun­gin ta­lou­teen"

Polttoaineiden hintojen nousu laittaa kunnat kiristämään vyötä palveluissaan, vaikka palveluista ei olisi varaa tinkiä.

Tankilla käyminen on nopeasti tullut paljon aiempaa kalliimmaksi, eikä hintakehitykselle taida olla vielä loppua näkyvissä.
Tankilla käyminen on nopeasti tullut paljon aiempaa kalliimmaksi, eikä hintakehitykselle taida olla vielä loppua näkyvissä.
Kuva: Liubov Alekseeva

Oulun kaupungin polttoainemenot nousivat tämän vuoden tammikuussa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna lähes kolmanneksen, eli 28 prosenttia. Vuonna 2020 kaupungin polttoaine- ja voitelukulut olivat 1,1 miljoonaa euroa, ja ne nousivat viime vuonna 1,4 miljoonaan euroon. Polttoaineiden kulutus oli viime vuonna suurempi kuin edellisenä vuonna.

Oulun tilapalveluiden käyttäjäpalvelupäällikkö Ritva Lasaroff kertoo, että eniten polttoaineita kuluu Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksella, ja seuraavana tulee Oulun Infra -liikelaitos.

Kaupungin toiminnoissa paloi polttoainetta viime vuonna kaikkiaan 1 150 000 litraa ja lisäksi pieniä määriä biokaasua.

– Tuottamamme palvelut ovat pääsääntöisesti lakisääteisiä joiden toiminta on turvattava riippumatta polttoaineen hinnasta. Mistään toiminnosta emme voi luopua kasvavien kulujen takia, mutta pidemmällä tähtäimellä toteutetaan ratkaisuja, joilla polttoainekustannusten nousua voidaan hillitä, Lasaroff kertoo.

Hän sanoo, että toimintoja kehitetään ja tehostetaan, ja haetaan säästöt sitä kautta.

– Uusien autojen hankinnassa suositaan vähäpäästöisiä sähköautoja ja hybridejä. Sähköinen asiointi, etätyö ja muut uudenlaiset työskentelytavat osaltaan vähentävät autoilua, mutta myös fyysistä kohteessa käymistä tarvitaan. Yhteiskäyttöpolkupyörät ovat myös hyödynnettävissä työtehtäviä varten, Lasaroff luettelee.

Koska polttoaineiden hinnat ovat nousseet eniten vasta viime viikkojen aikana, tilanteen kehittymistä on hänen mukaansa vielä vaikea ennakoida.

– Tilannetta seurataan tiiviisti, ja tehdään johtopäätökset tilanteen mukaan.

Budjetissa on pysyttävä

Kuusamon yhdyskuntajohtaja Jarkko Tammi arvioi, että polttoaineen viime aikojen nopealla hinnannousulla tulee väistämättä olemaan vaikutuksia kaupungin talouteen.

– Vaikutukset kohdistuvat kaupungin suorien polttoainehankintojen lisäksi muun muassa kuljetus- ja kunnossapitosopimuksien hintoihin indeksitarkistuksien kautta.

Yksityiskohtaisesti Tammi ei pysty erittelemään vielä pysty vaikutuksia erittelemään, vaan tilanteen kehittymistä on seurattava.

Siikajoen tekninen johtaja Satu Kaipio sanoo, että polttoainekulujen kasvaessa näin paljon kuin ne nyt tekevät, joihinkin säästötoimiin on ryhdyttävä.

– Täytyy katsoa joku muu asia, mistä vähennetään. Budjetissa on pyrittävä pysymään. Niin täytyy tehdä automaattisesti muutenkin. Esimerkiksi vuosikorjauksia ei voida tehdä tänä vuonna niin paljon, vaan niitä on ripoteltava tuleville vuosille, Kaipio kertoo.

Hän sanoo, että Siikajoella ei ole vielä jouduttu paniikkiin tilanteen takia.

– Kyllä meidän pitää olla hereillä.

Palvelukuljettaja Teuvo Hilli tankkasi dieseliä tällä viikolla Oulun kaupungin henkilökuljetuksiin käytettävään pikkubussiin Maikkulan Nesteellä. Normaalin Dieselin litrahinta on noussut jo korkeammaksi kuin bensiini, yli 2,4 euroon. Kaupunki käyttää Nesteen Mydieseliä, joka on vielä kalliimpaa, yli 2,6 euroa litralta.
Palvelukuljettaja Teuvo Hilli tankkasi dieseliä tällä viikolla Oulun kaupungin henkilökuljetuksiin käytettävään pikkubussiin Maikkulan Nesteellä. Normaalin Dieselin litrahinta on noussut jo korkeammaksi kuin bensiini, yli 2,4 euroon. Kaupunki käyttää Nesteen Mydieseliä, joka on vielä kalliimpaa, yli 2,6 euroa litralta.
Kuva: Liubov Alekseeva

Oulaisten tekninen johtaja Markku Ketonen sanoo, että kaupungin koosta johtuen vaikutukset eivät ole hirmuisia. Suurempia kaupunkeja polttoaineiden hinnannousu kouraisee isommin. Oulaisia helpottaa se, että sillä ei ole omia työkoneita yhtä paljon kuin monilla isommilla kaupungeilla.

– Lämmitysöljyhän on noussut myös, ja Oulaisissa on joitakin lämmityskohteita. Niihin hintojen nousulla on suora vaikutuksensa.

Ketonen arvioi, että säästöihin voidaan joutua turvautumaan hinnannousun takia. Budjetti on tehty tietylle summalle, ja kun menot kasvavat, budjetti uhkaa ylittyä.

Toimintaan hinnannousu vaikuttaa hänen mukaansa suoraan siten, että sosiaali- ja terveystoimen puolella jotkut työntekijät eivät käytä töissään enää omaa autoa, koska kilometrikorvaus jää liian pieneksi.

– Joudumme miettimään, miten hankimme autoja työntekijöiden käyttöön, etteivät he lähde pois. Esimerkiksi tällä tavalla hinnannousu vaikuttaa.

Liikkumista Oulaisten eri toiminnoissa ei voi lopettaa, minkä takia säästöjä on etsittävä muualta.

Riski tulee olemaan, miten konetöitten ja kuljetusten hinnat tulevat nousemaan. Niihin polttoaineiden hintojen nousu vaikuttaa suoraan.

– Esimerkiksi miten käy kiviainesten hankinnoille. Aikaisemmin hankinnat on kilpailutettu. Nyt sitä ei voi tehdä, koska hinnat tulisivat olemaan käytännössä  erittäin korkeat.

Kun kustannukset nousevat, valtuustolta voidaan joutua hakemaan lisämäärärahaa.

– Pitkässä juoksussa polttoaineiden hinnannousu varmasti tulee näkymään Oulaisten taloudessa. Kuinka paljon se tulee olemaan rahallisesti, sitä ei pysty vielä sanomaan.

Tienpito voi kärsiä

Suuri osa Pudasjärven toiminnoista perustuu palvelusopimuksiin, ja urakoiden kustannukset on sidottu maanrakennuskustannusindeksiin.

– Tammikuun laskutuksessa indeksitason vaikutus oli 8,5 prosenttia, eli siellä näkyi polttoaineiden hinnannousu sillä tavalla. Kun indeksi nousee, meidän kustannuksemme nousevat, sanoo Pudasjärven tekninen johtaja Janne Karhu.

Jos polttoaineiden hinnat nousevat edelleen, myös Pudasjärvelle koituvat kustannukset nousevat entistä korkeammiksi.

– Urakkakohtaisesti voidaan puhua jo tuhansien eurojen ja kokonaisuutena kymmenien tuhansien eurojen kustannusvaikutuksista.

Säästäminen jostakin päästä hintojen nousun takia on hankalaa. Sovitut urakat on teetettävä, ja kunnallistekniikkaa sekä infrastruktuuria on pidettävä yllä.

Polttoaineiden hinnat kertoivat tiistaina karua kieltään siitä, että ne ovat korkeita. Aiemmin diesel ei ole ollut bensiiniä kaliimpaa, mutta nyt on.
Polttoaineiden hinnat kertoivat tiistaina karua kieltään siitä, että ne ovat korkeita. Aiemmin diesel ei ole ollut bensiiniä kaliimpaa, mutta nyt on.
Kuva: Liubov Alekseeva

– Jos näyttää siltä – niin kuin nyt alkaa jo näyttämään – että vuosittaiset määrärahat eivät riitä, voimme pyrkiä välttämään niin sanottuja lisätöitä. Esimerkiksi tienpidon suolaukset, pölynsidonta tai ylimääräiset tien kuntoa parantavat toimet, kuten höyläykset ja sorastukset voivat olla tällaisia.

Karhu sanoo, että jos tällaisia lisätöitä jätetään enemmälti vähemmälle, se näkyy tienpidon tasossa ja liikenteessä.

– Ei ole oikeastaan muuta vaihtoehtoa kuin todeta tilanne ja kerjätä päättäjiltä lisää rahaa, Karhu toteaa.

Kustannusten nousu voi vaarantaa vielä suunnitteluvaiheessa olevien investointien toteutumisen.

– Se olisi jopa hälyttävä tilanne sitten.