Seurakuntien toiminnasta kertovan viestinnän merkitys on jatkuvasti kasvanut viime vuosikymmeninä. Samaan aikaan koko yhteiskunnassa on tapahtumassa valtava murros, joka on johtanut moniarvoistumiseen ja myös valtakunnan tasolla kirkon aseman heikkenemiseen.
Samalla kirkko alkoi kuitenkin kohdata viestinnässä uusia mahdollisuuksia ja sopeutumaan median logiikkaan. Kun aiemmin maaseutumaisessa yhteiskunnassa riitti tiedottamiseen ilmoittaminen paikallislehdissä tai jaetuissa ilmoituslehtisissä, korona-ajan myötä on jouduttu etsimään uusia tapoja tiedottaa toiminnoista kirkossa ja seurakunnassa.
Samalla on pitänyt tarkistaa onko kirkolla omaa osaamista ja välineitä vastata, miten seurakuntalaiset ja ei-aktiiviset jäsenet parhaiten tavoitetaan ja miten heitä voidaan palvella.
Kirkolliskokouksessa vuonna 2009 asetettiin tavoite, että kirkon toimijoiden tulee mennä sinne, missä ihmiset ovat, toimia vuorovaikutuksessa ja asettua ihmisten kysymysten tasolle.