Luitko jo: Kun ra­ken­nus­yh­tiö meni kon­kurs­siin, osak­kaat päät­ti­vät ra­ken­taa ker­ros­ta­lon loppuun omalla rahalla

Toimittajalta: Kuu­sa­mon asun­to­pu­laan kai­vat­tai­siin vuok­ra-asun­to­ja, mutta niitä ei ole vie­lä­kään saatu tehtyä

Eduskuntavaalit: Koil­lis­sa­no­mien vaa­li­ko­ne on avoinna – vielä ehdit löy­tä­mään sinulle so­pi­vim­man eh­dok­kaan

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan kesän ajalle - tutustu ja hae tästä

Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Lu­ki­jal­ta: Lo­gis­tiik­ka on osa mi­ne­raa­lien kil­pai­lu­ky­kyä

Seppo Ervasti pohdiskeli Koillissanomissa 4.11. kaivostoimintaan olennaisesti liittyvää logistiikkaa sekä Koillismaalta nykyiseltään puuttuvan rautatieyhteyden vaikutuksia.

Laskelmissaan Ervasti päätyi siihen, että malmi tulisi toimittaa rahtina rannikolle asti jatkorikastusta varten. Rannikkopaikkakunnilla hän tarkoitti varmaankin Kokkolaa tai Harjavaltaa.

Itse asiassa jo nykyisellään löytyy vaihtoehto lähempääkin, Terrafamen Sotkamon tehtaalta, jonne matkaa kertyy Kuusamosta sijainnista riippuen hieman yli tai alle 300 kilometriä.

Kongon kobolttialueilla tuotettu koboltti kuljetetaan ensin Etelä-Afrikkaan Durbanin satamaan noin 2700 kilometriä maitse rekoilla tai kuorma-autoilla.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.