Tilaajille

Makaako Vant­ta­ja­joes­sa rä­jäy­tet­ty veturi? Pentti Suhonen muis­te­lee sa­lais­ta ope­raa­tio­ta: "Sinne män, ei kun purrat nousi"

Surkeissa olosuhteissa eläneet sotavangit rakensivat kenttäradan. Sänkikankaan asema oli myös paikallisten käytössä. Paikalla ollut Pentti Suhonen puolestaan on muistellut veturin räjäytystä radan purkutöiden aikana.

Kuva 1. Sänkikankaan kenttärataosuuden suunnitelmapiirustus. Kenttäradan purkuvaiheessa v. 1945 purkuryhmät merkitsivät piirustuksiin ympyröimällä tuhotut kenttäradan vaihteet.
Kuva 1. Sänkikankaan kenttärataosuuden suunnitelmapiirustus. Kenttäradan purkuvaiheessa v. 1945 purkuryhmät merkitsivät piirustuksiin ympyröimällä tuhotut kenttäradan vaihteet.

5-tietä Sänkikankaan ohi ajaessa on vaikea havaita, että paikalla on ollut vuonna 1944 Saksan vuoristoarmeijan laaja huoltokeskus ja Hyrynsalmi – Kuusamo kenttäradan kaksi asemaa: Kenttälammen ja nykyisen viitostien välissä sijaitsi henkilöasema (Betriebsbahnhof), ja nykyisen viitostien itäpuolella, lähellä Vanttajajokea sijaitsi tavara-asema (Güterbahnhof).

Sänkikankaalta kuusi kilometriä idän suuntaan sijaitsi saksalaisten rehuasema (Futterbahnhof) ja Lahtelan Salpalinjan itäpuolella Luftwaffe-asema (Luftwaffenbahnhof). Näiden asemien lisäksi Penttilän tukikohdassa oli veturitalli, sekä miehistö- ja varastoparakit.