Tuomio: Nis­sin­vaa­ran koulun suun­nit­te­li­ja va­hin­gon­kor­vauk­seen van­has­ta suun­nit­te­lu-ura­kas­taan

Joko luit: Pal­lo-Kar­hu­jen edustus aloit­taa jo pian val­mis­tau­tu­mi­sen ensi kauteen – Kai Puonti jatkaa pää­val­men­ta­ja­na

Toimittajalta: Onko di­gi­ta­li­saa­tio hyvä vai huono asia?

Mainos: Koillissanomat Digi talvitarjouksena 5 kk nyt vain 38,70 €! Tilaa tästä

Anselmi Pit­kä­sen ko­lum­ni: Ih­mis­kun­nal­ta on vielä saa­vut­ta­mat­ta kaksi asiaa: tur­val­li­nen fuu­sio­ydin­voi­ma ja si­vu­ky­lien so­ra­tei­den asial­li­nen yl­lä­pi­to

-

Yrittäjäpojan leipä on muruina maailmalla. Tästä johtuen vietän suuren osan arjestani tien päällä.

Baijerilaisten moottoritehtaiden valmistamaan hypermaskuliiniseen miehisyyden jatkeeseeni kertyy vuositasolla noin 30-40 tuhatta kilometriä.

Korona on toki tämän vuoden kilometrikertymää hieman nipistänyt, mutta siitäkin huolimatta koen omaavani tarpeeksi kokemuspohjaa arvostellakseni Kuusamon sivukylien tienhoitoa.

On surkuhupaisaa ajatella, että ihminen kykenee lähettämään lajitoverinsa turistimatkalle avaruuteen, keksimään rokotteen kiinalaisesta sivettikissasta leviävään virukseen, tai luomaan synteettisen vastineen selkäydinnesteelle, mutta tiekarhun hoitaminen esimerkiksi Riekintielle onkin sitten jo tekemätön paikka.

Sivuteitä madellessani olen tullut siihen johtopäätelmään, että turvallisen fuusioydinvoiman tuottamisen ja haja-asutusalueiden tiestön asiallisen ylläpidon täytyykin olla ainoita merkittäviä virstanpylväitä, jotka ihmiskunnalta ovat vielä saavuttamatta.

Mikäli kunnan päättävien elinten pääasiallisena tavoitteena ei ole kuusamolaisten sivukylien totaalinen alasajo pidän vallitsevaa sorateidenhoitoa täydellisenä vitsinä.

Myönnän auliisti, että en ole täysin tietoinen päätöksentekoprosesseista, tai edes siitä, kenen pääasiallista vastuualuetta sivukylien teiden ylläpito on, mutta joka tapauksessa asialle on tehtävä jotain.

Niin kauan kuin suomen perustuslaki oikeuttaa ihmisen valitsemaan vapaasti asuinpaikkansa olisi mielestäni vähintäänkin kohtuullista, että myös kulkuyhteys maateitse olisi jokaisen vakituiseen asuintorppaan taattu.

Tällä hetkellä ollaan tilanteessa, jossa perustuslakiin on lisättävä pykälä, jonka mukaan haja-asutusalueella asuvalla on velvollisuus hankkia järeä maastoauto, tai helikopteri oman liikkumisensa turvaamiseksi.

Kuusamo on läpi historiansa ollut maaseutupitäjä, jonka toimeentulo ja vauraus on ammennettu syrjäkylien luonnonvaroista: metsistä, pelloilta ja järvistä, sorateiden varsilta.

Ymmärrän toki kansantalouden muutoksen ja kaupungistumisen: globaaleja ilmiöitä, jotka koettelevat Kuusamoakin. Yhä suuremmat ihmisryhmät hakeutuvat palveluiden ääreen ja pikiteiden varsille.

Tämä ei kuitenkaan saa tarkoittaa sitä, että koko syrjäkylien perusinfra voidaan noin vain ajaa alas. Vielä tänäkin päivänä Kuusamon sivukylillä lepää aimo annos osaamista ja pääomaa.

Sivukylien tieverkoston rapauttaminen pysäyttää pitkässä juoksussa esimerkiksi puunkorjuun kuntamme alueelta lähes kokonaan. Lisäksi kalastajien on saatava muikkusaaliinsa maailmalle, ja kyllä se maitoautokin onneksi vielä muutaman navetan edessä käy kääntymässä.

Tuntuu käsittämättömältä, että autoilusta vuositasolla valtion kirstuun kilahtavista noin 8,4 miljardista veroeurosta ei saada lohkaistua sen vertaa täkäläiseen tienhoitoon, että Hännisen muori tai Kärpänkylän ukki tohtisi käydä levollisin mielin kylillä kauppa-asioilla pelkäämättä autonsa vaurioittamista tiellä vaanivaan kerrostalon kokoiseen sadevesimonttuun.

Pari viikkoa sitten matelin autollani kävelyvauhtia yleisellä tiellä Itä-Kuusamossa ja taivastelin sitä, kuinka tien kunto tuo mieleen 80-luvun Neuvostoliiton.

Kärpänkyläntie – Likolammentie – Riekintie. Kaikki samaa kuravelliä ja syviä kraatereita, joissa sukellusvene olisi henkilöautoa asiallisempi kulkuväline. Tilanteen ollessa tällainen jo sulanmaan aikaan, jäämme vain kauhulla odottamaan mitä talvi tuo tullessaan.

Sivukylien autioittaminen ei saa olla vaihtoehto Kuusamon kaltaiselle maaseutupitäjälle, ja yksi ehdoton perusedellytys syrjäkylien elinvoimaisuudelle on käyttökelpoinen tieverkosto.

Kiinan muuri todennäköisesti tulee näkymään avaruudesta käsin vielä ensi vuonnakin, mutta toivottavasti kuusamolaisten sivuteiden montut, kolot ja urat eivät.

25.11. klo 16.00 korjattu otsikkoa.