Viisi vuotta sitten vuonna 2021 sain tänä päivänä, 22. kesäkuuta ystävältäni soiton, ollessani kotona Rukatunturin juurella: "Autosi varashälytin on päällä ja oletko huomannut, että ulkona on melkoinen myräkkä".
Avasin ulko-oven, joka meinasi lennähtää tuulen voimasta selälleen. Samaan aikaan taivaan valaisi kirkas salama. Paula-myrsky oli tuona hetkenä saavuttanut Pohjois-Kuusamon. Samassa muistin lukeneeni paria tuntia aikaisemmin Kalevasta, että Oulussa oli ollut kova ukkosmyrsky, joka suuntasi itään. Vähänpä tuossa vaiheessa tiesin, mitä kaikkea tuon parituntisen aikana olikaan Pohjois-Pohjanmaalla tapahtunut.
Paula-myrskyn tuhot olivat valtavat. Myrsky jätti muistijäljen, joka tuskin koskaan unohtuu. Tässä galleriassa pääset Paula-myrskyn matkaan kohtalokkaana päivänä.