Kokeilu: Tekoäly otsikoi Koil­lis­sa­no­mien jutut tällä vii­kol­la

Mainos: Tilaa Koillissanomat Digi koko vuodeksi samaan hintaan: 3 kk 35,70 € + 2 kk kaupan päälle, tilaa tästä

Tai­val­kos­kel­la­kin odo­te­taan sotea – myös ikä­ih­mis­ten pal­ve­lui­den kieli muuttuu

– Me ollaan sen verran pieni kunta, että aika hyvin meiltä saa ihmisen kiinni, kommentoi Taivalkosken sosiaali- ja terveysjohtaja Kirsi Alatalo Kuusamon yhden vanhuspalveluiden puhelinnumeron mallia.

Alatalon mukaan kunnan työntekijät ovat aktiivisesti mukana valmistelemassa ja ideoimassa maakunnan sosiaali- ja terveyspalveluja eri hankkeissa.

”Me ollaan sen verran pieni kunta, että aika hyvin meiltä saa ihmisen kiinni.

– Toki kun maakunta- ja soteuudistus tulee saamme myös maakunnallisia ratkaisuja, arvioi Alatalo.

Ajat muuttuvat ja kieli sen mukana. Kuusamossa ei enää tänä vuonna puhuta asiakirjoissakaan vanhuspalveluista vaan ikäihmisten palveluista.

– Muutos on viimeaikainen, kertoo Susanna Veteläinen. Tänä vuonna Kuusamon asiakirjoissa on käytetty käsitettä ikäihminen aiemman vanhus -ilmaisun tilalla.

Taivalkoskelta päätös saa tukea.

– Tosi hienoa, että Kuusamo on vienyt kielen kehittämistä myös asiakirjatasolle. Olemme toki puhuneet ikäihmisten palveluista jo vuosia, Alatalo kertoo ja jatkaa kuvaamalla kuinka puheen kohteet itse voivat joskus kokea, että heistä käytetyt termit eivät sovi kuvaamaan heitä.

Palveluiden kehittämisen suhteen Alatalo toteaa, että itse ikäihmisiäkin tulee kuunnella, kun heitä koskevaa palvelurakennetta muutetaan.

– Tästä lähtee lakikin ja toki esimerkiksi vanhus- ja vammaisneuvosto on mukana palveluiden kehittämisessä ja hakemassa maakunnallisia ratkaisuja.