Mainos: Vielä ehdit hyö­dyn­tää ke­sä­tar­jouk­sem­me, tilaa Koil­lis­sa­no­mat tästä!

Kuu­sa­mon ro­ko­tus­ajan­va­raus­ten ta­kai­sin­soit­to­jär­jes­tel­män käy­tös­sä vää­rin­kä­si­tyk­siä, eikä säh­köis­tä ajan­va­raus­jär­jes­tel­mää ole vielä nä­ky­vis­sä: "Ke­hi­täm­me pal­ve­lua koko ajan"

korona, koronarokote, koronarokotteet, koronarokotus, koronarokotukset, rokoteneula,
korona, koronarokote, koronarokotteet, koronarokotus, koronarokotukset, rokoteneula,
Kuva: Kaisa Vänskä

Ajanvaraus koronarokotuksiin yli 70-vuotiaille ja 60–69-vuotiaille riskiryhmään kuuluville avautui Kuusamossa tiistaina 23. helmikuuta. Takaisinsoittojärjestelmä on kuitenkin takunnut puolin ja toisin, kun samasta numerosta on saatettu soittaa lähes 30 kertaa. Soittajia puolestaan tuskastuttaa ajanvaraamisen vaikeus.

Kaupungin sivuilla kerrotaan, että takaisinsoittojärjestelmä ilmoittaa asiakkaalle, jos aikoja ei ole ja pyytää soittamaan takaisin. Kun Koillissanomat soitti numeroon perjantaina kello 13 jälkeen palvelua testatakseen, mistään ei käynyt ilmi, miten varata aika tai se, että annettavia aikoja ei ole.

Sen sijaan robotti kysyi haluaako soittaja perua varaamansa ajan ja antoi vaihtoehdon sen tekemiseksi. Jos vaihtoehtoa ei valinnut, palvelu ilmoitti muutaman sekunnin hiljaisuuden jälkeen väärästä valinnasta ja puhelu katkesi automaattisesti.

– Perjantaisin aikoja ei voi tällä hetkellä varata. Palvelun viestiä on muutettu tänään selkeämmäksi. Tämä on massiivinen ajanvarausjärjestelmä, jonka otimme hiljattain käyttöön. Kehitämme palvelua koko ajan,  Kuusamon kaupungin hoitotyön johtaja Marjo Jurmu kertoo.

Nyt palvelu ilmoittaa, milloin ajanvaraus on auki ja mistä lisätietoja saa.

Ajanvarauksia annetaan viikolla 9 tiistaina ja keskiviikkona sekä viikosta 10 alkaen maanantaina, tiistaina ja keskiviikkona yhdeksän ja kahden välillä.

– Käytettävissä on rajallinen määrä rokotteita joka viikko ja niiden saatavuus vaihtelee. Sen vuoksi myös annettavien rokotusaikojen määrä vaihtelee, Jurmu kertoo.

Rokotusaikaa varaavilta terveyskeskus toivoo kärsivällisyyttä.

– Ajanvarauksen ruuhkautumisen ehkäisemiseksi älä jää odottelemaan linjalle. Se ei nopeuta ajansaamista. Valitse takaisinsoitto vain kerran ohjeiden mukaisesti.

Suuren kysynnän vuoksi ajanvaraus kuormittuu herkästi. Jurmu epäilee myös, että takaisinsoittojärjestelmä ei ole kaikille soittajille tuttu käsite.

– Henkilökunta ei vastaa varausnumeroon, vaan palvelu tallentaa soittajan numeron. Soitamme asiakkaille aikoja sitä mukaa kuin meillä on rokotteita. Kaikki tulevat saamaan rokotteen ajallaan.

Kuusamossa rokotetaan tällä hetkellä yli 70-vuotiaita sekä 60–69-vuotiaita eli vuosina 1952–1961 syntyneitä, joilla on vakavan koronavirustaudille erittäin voimakkaasti altistava sairaus tai tila. Yli 70-vuotiaisiin lasketaan tänä vuonna 70 vuotta täyttävät henkilöt.

Vs. Ikäihmisten palvelujen tulosaluejohtaja Susanna Veteläisen ennen vuotta 1941 syntyneille ja sitä vanhemmille on soitettu ja varattu rokotusajat.

– Tällä hetkellä kattavuus vaikuttaa hyvältä. Rokoteajat käyvät kuumille kiville, joten tieto näyttää saavuttavan joko ikäihmiset tai heidän läheisensä, Veteläinen sanoo.

Jos soittoa ei ole saanut, on aika varattava itse.

Ajanvaraus tapahtuu takaisinsoittojärjestelmän kautta. Toistaiseksi käytössä ei ole sähköistä ajanvarausta.

– THL määrittelee rokotusjärjestyksen. Kun on riskiryhmiä, pitää tehdä hoidontarpeen arviointi eli tarkistaa kuuluuko aikaa varaava henkilö riskiryhmään. Kun massarokotukset alkavat, toivomme sähköisen ajanvarauksen olevan käytössä, Jurmu sanoo.

Lisätietoja rokotuksien etenemisestä ja eri ikäryhmien rokotusaikatauluista, voi katsoa kaupungin nettisivuilta https://www.kuusamo.fi/tiedotteet/koronarokotukset/

Korjattu 27.2.2021 klo 13.36 kaupungin nettisivuosoite.